Volg hier de Online info-sessie ‘Het Geheim Van Een Verbouwing Zonder Stress En Teleurstelling’

InterieurKabinet garanties: alles voor een zorgeloze verbouwing

Hoe kun je jouw woning onbezorgd upgraden naar jouw ideale woonplek, zonder vervelende discussies met aannemers en interieurontwerpers? Door een aannemer te kiezen die jou de nodige garanties kan voorleggen. In dit blog geven we jou meer inzicht in de unieke garanties van InterieurKabinet, zodat jij precies weet wat je van ons kunt verwachten.

Renovaties worden vaak uitgesteld

Een zorgeloze verbouwing; voor veel huiseigenaars klinkt het als een onmogelijke opdracht. De meeste mensen beginnen dan ook niet eens aan een renovatie, omdat het veel tijd vraagt en het nooit echt goed uitkomt. Op zo’n stressvolle periode zit je niet te wachten; je leven is immers al druk genoeg.

Een andere factor die ervoor zorgt dat huiseigenaars een verbouwing uitstellen is het hebben van negatieve ervaringen met verbouwen of het horen van gruwelverhalen over renovaties van vrienden en kennissen. Ze hebben geen idee welke verbouwpartner betrouwbaar en geschikt is voor hun project, en dus komen de verbouwplannen op de plank te liggen.

Zorgeloos verbouwen is voor InterieurKabinet een must

Heidi en Benoit, eigenaars van InterieurKabinet, zijn al meer dan 25 jaar actief in de bouwwereld. Voordat ze InterieurKabinet oprichtten, werkten ze als freelance projectleiders voor verschillende grote bouwbedrijven. Ze zagen toen met eigen ogen hoe de bouwheer vaak de dupe is van planningen die uitlopen, afspraken die worden gepland maar waarbij er niemand komt opdagen, verantwoordelijkheden die steeds worden afgeschoven tussen verschillende partijen, en van meerwerken die door de aannemers worden gefactureerd waardoor de renovatie duurder uitvalt dan gedacht.

Dit maakte dat Heidi en Benoit hier niet langer deel van wilden uitmaken. Samen besloten ze om een servicebouwbedrijf op te richten, waarbij ze de kwaliteit, financiën en tijd van particulieren met een mooie woonwens respecteren.

Geen loze beloftes dankzij onze garanties

Bij InterieurKabinet zijn we van mening dat een zorgeloze verbouwing binnen de afgesproken tijd en budget, zonder vervelende discussies, wel degelijk mogelijk is. Maar hoe realiseren we dit zonder loze beloftes te maken? Door onze klanten de nodige garanties te bieden. Eerder schreven we een algemeen blog waarin we alle nodige garanties op een rijtje hebben gezet, zodat je weet waar je op moet letten bij het kiezen van een bouwpartner. In dit blog bespreken we echter de unieke garanties die InterieurKabinet je biedt naast de algemene garanties, zodat je weet wat je van ons kan verwachten.

De unieke garanties die InterieurKabinet jou biedt:

  1. Een renovatie binnen het afgesproken budget
  2. Optimaliseren doorlooptijd
  3. Oplevering met borgstelling
  4. Tienjarige aansprakelijkheid

1. Een renovatie binnen het afgesproken budget

Het gebeurt regelmatig dat huiseigenaars worden misleid door uitgebreide offertes vol technische termen en vakjargon. Het document is overweldigend, waardoor er niet altijd op de kleine lettertjes wordt gelet. En dat is jammer, want daar staat meestal: ‘werken die niet beschreven zijn in de offerte, zijn niet voorzien’. Deze zin neemt de aannemer op in de offerte, omdat hij geen verantwoordelijkheid wil dragen voor eventuele fouten of zaken die over het hoofd worden gezien in de ontwerpfase. Of omdat de aannemer vergeet bepaalde zaken aan te bieden, die later wel in rekening worden gebracht. In de praktijk betekent dat voor de huiseigenaar altijd meerwerk.

Als klant heb je vaak geen idee wat er concreet onder meerwerk wordt gerekend, hoeveel tijd het gaat kosten en hoeveel je ervoor moet betalen. Je zegt dus eigenlijk ongemerkt ‘ja’ tegen iets wat een enorme kostenpost kan worden. En dat niet alleen; naast onvoorziene kosten brengt het ook maandenlang gekibbel met zich mee met de mensen die je dagelijks over de vloer hebt. Als er zich problemen voordoen, zal de aannemer de ontwerper of een andere vakman de schuld geven, en vice versa.

Hoe kan InterieurKabinet jou garanderen dat de renovatie wél binnen het afgesproken tijd en budget wordt gerealiseerd, zonder gekibbel? Heel simpel: bij InterieurKabinet kom je geen verrassingen in de kleine lettertjes tegen. Sterker nog, wij laten altijd een ‘geen meerwerk’-clausule opnemen in het contract. Dit houdt in dat de verantwoordelijkheid voor het project altijd bij ons ligt en niet bij de klant. Zien wij iets over het hoofd? Dan is dat ons probleem.

Deze garantie kunnen wij bieden, omdat we ervoor zorgen dat zowel de ontwerper als de technische vakmensen vanaf dag één bij je verbouwing worden betrokken, om mogelijke problemen te voorkomen. Een interieurarchitect heeft veel talenten, maar is geen technische vakman. Als de vakmannen of werfleider pas op komt duiken nadat de ontwerpplannen zijn gemaakt, dan loopt het vaak mis tussen de aansluiting van beide afdelingen. Je krijgt dan mogelijk misverstanden en aanpassingen waar je niet voor kiest. En aanpassingen gaan meestal gepaard met meerkosten. En dat willen we natuurlijk niet.

2. Optimaliseren doorlooptijd

Zoals we al aangaven kunnen ontwerpers en werfleiders het project efficiënter plannen en uitvoeren wanneer ze vanaf dag één met elkaar samenwerken. Eventuele problemen of onvoorziene uitdagingen worden hierdoor vroegtijdig geïdentificeerd en opgelost. Dit vermindert de kans op tijdrovende aanpassingen (die vaak ook extra kosten) later in het project.

Voor de uitvoeringsfase hebben we een combinatie van eigen arbeiders en een vaste ploeg van onderaannemers. Hoewel we dus onze eigen vakmensen hebben, zijn er ook specifieke taken die wij niet zelf uitvoeren. Denk hierbij aan het maken van ramen. Wij hebben onze partners zorgvuldig geselecteerd; ze voldoen aan onze strenge criteria om zo zowel de kwaliteit als de planning te waarborgen. Doordat we meestal met dezelfde partijen samenwerken, hebben we een goede werkrelatie met ze, en krijgen we van deze mensen ook meer gedaan. Ze lopen die extra meters, die je als particulier veel moeilijker kunt afdwingen. Ze hebben immers veel te verliezen als wij niet langer opdrachten aan hen uitbesteden.

Als hoofdaannemer zijn wij aansprakelijk voor je volledige project. Dat er achter de schermen soms met meerdere onderaannemers wordt gewerkt, heeft voor jou geen consequenties. Je hebt immers maar één aanspreekpunt, waardoor je gevrijwaard bent van getouwtrek tussen losse partijen. Het resultaat van dit alles is dat we voor jou de doorlooptijd kunnen optimaliseren: alle bouwloten worden efficiënt op elkaar afgestemd.

3. Oplevering met borgstelling

Totaalrenovatie villa putte Interieurkabinet

“De laatste loodjes duren altijd het langst”, hoor je mensen wel eens mompelen. En dat is regelmatig zo bij opleveringspunten aan het einde van de werken. In de bouwwereld moet je als particulier vaak trekken en sleuren aan vakmensen om die laatste puntjes op de ‘i’ in orde te krijgen. Waarom? Omdat je vaak de eindfactuur al hebt betaald, waardoor de vakmannen niet meer gemotiveerd zijn om nog een uur in de wagen te zitten om die ene ontbrekende deurkruk te plaatsen.

Daarom bieden we je, bij de oplevering, een financiële stok achter de deur. Bij elke oplevering worden een opleveringsverslag opgemaakt. Hierin noteren we jouw feedback, zoals zaken die je wellicht anders wilt hebben. Daar wordt dan een realistisch bedrag tegenover gesteld. De som van alle punten op het verslag bepaalt hoeveel je nog niet hoeft te betalen op de eindfactuur.

We facturen dus de totale aannemingssom minus het opleveringbedrag. Zo heb je altijd de nodige financiële garanties achter de hand. Het eindbedrag wordt pro-rata gefactureerd volgens de afwerking van de opleveringspunten. Op het verslag staat trouwens ook de termijn vermeld binnen welke deze worden afgerond.

4. Tienjarige aansprakelijkheid

De 10-jarige aansprakelijkheid verwijst naar een wettelijke verplichting van aannemers om tot tien jaar na de voltooiing van de werken nog de verantwoordelijkheid te dragen voor gebreken of schade. Hiermee is het juridisch geregeld dat je als consument de nodige garanties op lange termijn hebt. Wat er al dan niet onder valt, is echter een pittige boterham.

Sinds enkele jaren is het verplicht een 10-jarige aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten wanneer je verbouwingsproject onderhevig is aan een omgevingsvergunning. De achterliggende gedachte is dat hoewel 10-jarige aansprakelijkheid op zichzelf al belangrijk is, er extra zorgen ontstaan als een van je bouwspecialisten failliet gaat. In dat geval zou je als consument met lege handen kunnen achterblijven. De verzekering biedt een waardevolle oplossing, waarmee je mogelijke herstelkosten kunt verhalen. Het is echter essentieel om de verzekering voor aanvang van de werkzaamheden af te sluiten. Bij InterieurKabinet nemen we dit aspect op in onze aannemingsofferte, zodat je zonder zorgen aan je project kunt beginnen.

Nog een belangrijke tip: zorg er altijd voor dat je aannemer ook correct verzekerd is tijdens de werken. Het helpt je niet veel verder als je enkel garanties hebt voor de toekomst, terwijl er tijdens de werken mogelijk ook schade kan voorvallen. Je aannemer hoort dus te beschikken over een verzekering bouwplaatsrisico

Tot slot

In dit informatieve blog hebben we de vier unieke beloftes van InterieurKabinet uitgelicht, die bijdragen aan een zorgeloze verbouwing. Van het garanderen van een renovatie binnen budget tot de belofte van een gestroomlijnde planning en doorlooptijd, elk onderdeel speelt een essentiële rol in het vereenvoudigen van het renovatieproces. Door de nauwe samenwerking tussen onze ontwerpers en werfleiders vanaf dag één, wordt veel ellende voorkomen.

Overweeg je InterieurKabinet als verbouwpartner? Vraag dan een gratis online adviesgesprek aan om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.   

Gerelateerde artikelen